Doa menolak kemudaratan jangkitan

Doa45

ihsan: Darus Syifa

Di dalam melaksanakan rawatan di hospital, seringkali jururawat-jururawat berhadapan dengan masalah risikon jangkitan kuman yang mungkin berbahaya. Situasi ini boleh berlaku tanpa dijangka oleh mana-mana individu sekalipun.

Di samping mengamalkan aspek-aspek teknikal keselamatan yang ditetapkan, terdapat doa-doa yang boleh diamalkan oleh jururawat terutamanya yang beragama Islam.

Di antara doa yang bagus untuk diamalkan adalag ayat pendinding dan penggerak seperti yang dicadangkan oleh Tuan Guru Dato’ Dr Haron Din, penasihat pusat Perubatan Islam Darus Syifa, Bangi.

Bacaan ini seringkali diamalkan oleh beliau dan pengamal perubatan Darus Syifa sebelum melaksanakan kerja-kerja merawat terutamanya tugas-tugas merawat yang mempunyai risiko yang tinggi. Mengambil berkat daripada doa tersebut, beliau pernah mencadangkan di dalam sebuah kuliah pengajian kepada jururawat-jururawat yang takut akan dijangkiti virus termasuklah fenomena H1N1 ini.

Mudah-mudahan dengan pergantungan dengan Allah S.W.T yang tinggi, tugas-tugas merawat kita akan dipermudahkan dan dilindungi oleh Allah S.W.T.

0 comments:

Post a Comment

Profail

My photo
Petaling Jaya, Selangor, Malaysia

Detik Masa


Pesanan


Kunjungan

Pengunjung